Wednesday 26 June 2013

Ramadhan 1434H

Sekarang bulan Syaaban, pejam-celik, Ramadhan pula datang. Tanpa kita sedari, sudah 1434 tahun umur bulan suci Ramadhan ini. Pernahkah terlintas pada fikiran kita, adakah ini Ramadhan terakhir? Sempatkah aku beribadat kepada Allah? Diampunkan kah dosa ku? Wallahualam.
Izhar, Ramadhan adalah bulan yang mana semua orang Islam mengerjakan Rukun Islam yang ke-3, iaitu Berpuasa pada bulan Ramadhan. Pada siang hari kita berpuasa, dan menunaikan solat sunat tarawih pada malamnya. Sabda Rasulullah SAW :-
  • Maksudnya: "Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mewajibkan puasa Ramadhan atas kamu sekelian dan aku mensunnahkan atas kamu agar beribadat pada bulan Ramadhan. Jesteru sesiapa yang berpuasa dan beribadah pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan oleh  Allah s.w.t."    (Riwayat Ashab al-Sunan)
  • Maksudnya: "Sesiapa yang beribadah pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan kepada Allah s.w.t. dan mengharapkan pahalanya, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu."    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) { Dengan penuh keimanan maksudnya yakin dengan janji-janji Allah s.w.t. dan melaksanakan perintah-perintah Allah s.w.t. Dengan penuh pengharapan ialah semata-mata mencari pahala daripada sisi Allah s.w.t. dan bukan bertujuan untuk mendapatkan dunia}
InsyaAllah, sesiapa yang beribadah dengan penuh kekhusyukan pada bulan yang mulia ini, akan diampunkan dosa-dosanya oleh Allah SWT. Maka, marilah sama-sama kita mengejar kejayaan akhirat di samping kejayaan duniawi. Salam Ramadhan al-Mubarak dari PRS SMKDPA.


INSYA-ALLAH, mari kita amalkan.....







No comments:

Post a Comment